Stora utmaningar för e-handeln

E-handeln fortsätter att skörda framgångar, med höga tillväxttal så gott som varje nytt år och kvartal. Men allt är inte bara guld och gröna skogar: många e-handlare har börjat vittna om problem med såväl omsättning som lönsamhet, och överlag verkar inte framgångssagan delas jämnt mellan alla aktörer i branschen. Konstigt vore förstås annat: precis som på vilken marknad som helst förekommer hård konkurrens, och vissa har helt enkelt inte längre de muskler som krävs för att stanna kvar på banan. Här är några av de hot som vi tror att e-handeln står inför under de kommande åren:

Polarisering

En ständigt återkommande trend när det gäller nästan vilken marknad och bransch som helst är polarisering: efter de första tidiga glansdagarna där vem som helst har kunnat muta in lite mark och gräva efter guld, kommer de större företagen ikapp och börjar konkurrera ut eller köpa upp konkurrenter. Vi har sett det förr, och ser det också nu. Ett tydligt och färskt exempel är skobutiken Heppo som köptes upp av Footway. I det här fallet var säljaren faktiskt CDON Group så köpet är lite speciellt, men det bekräftar ändå bilden av en bransch där jättarna sätter spelreglerna och positionerar sig utifrån målgrupp och förutsättningar.

Lägre marginaler

Det här är ett reellt hot som många e-handlare känner av idag: hård konkurrens har gjort att e-handeln i mångt och mycket har konkurrerat bort sin största fördel mot de fysiska butikskedjorna: nämligen de sänkta kostnaderna i att inte behöva betala för bra butikslägen, lager på plats och butikspersonal. Tyvärr kunde inte e-handeln upprätthålla den fördelen när nya aktörer kom in och började konkurrera med pressade priser och lägre (eller fri) frakt. Just fraktavtalen är något som slår hårt mot e-handlare över hela landet.

Dropshipping

Det är ingen hemlighet att det mesta går att tillverka billigare i t.ex. Asien än i Sverige. Några pionjärer inom e-handeln har själva börjat med dropshipping, och med de rätta kontakterna kan det göras snabbt, snyggt och framgångsrikt utan att kunden ens märker att vara först skickades från Tyskland eller till och med Kina. Att inte behöva brottas med lagerkostnader gör självklart att dessa pionjärer kan sänka priserna ytterligare utan att offra kvalitet, och där står många traditionella e-handlare inför stora utmaningar idag.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *